جوادنصرتی: محققان در انگلیس یک ماشین ساخته‌اند که به‌صورت دقیق کار معده انسان را شبیه‌سازی می‌کند

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان انستیتو تغذیه نورویچ در انگلیس این دستگاه را به‌منظور شبیه‌سازی کارکرد معده ساخته‌اند و امیدوارند با مطالعه آن به رازهای گوارش انسان پی ببرند. آنها همچنین امیدوارند از این ماشین که ساخت آن حدود 10سال طول کشیده است، برای آزمایش داروهای جدید گوارشی استفاده کنند.

به عقیده آنها از این ماشین می‌توان به‌عنوان جایگزین حیوانات در آزمایش‌های پزشکی مربوط به داروهای گوارشی استفاده کرد و از این نظر این اختراع می‌تواند به نوعی اخلاقی پنداشته شود.مارتین استاکس، سخنگوی شرکتی که این ماشین را ساخته است،

می‌گوید: همه فکر می‌کنند که معده یک کیسه پر از مایعات و آنزیم‌هاست، اما معده در واقع یک ارگان بسیار پیچیده بدن است و این ماشین پیچیدگی‌های این ارگان را با دقت برای ما تداعی می‌کند. این ماشین ابتدا برای جامعه علمی طراحی شده بود تا با استفاده از آن نحوه هضم شدن غذا در معده بررسی شود، اما حالا به‌عنوان یک دستگاه ارزشمند می‌تواند برای انجام آزمایش‌های دارویی و بررسی اینکه وقتی داروها داخل معده می‌شوند چه بلایی سر آنها می‌آید، در اختیار کارشناسان صنایع دارویی قرار گیرد.

این برای نخستین بار در تاریخ است که چنین دستگاهی در اختیار صنایع داروسازی به‌عنوان جایگزینی برای حیوانات آزمایشگاهی قرار می‌گیرد و سازندگان آن در تلاش هستند تا روی دیگر جنبه‌های مفید آن کار کنند.

کودکان دو برابر بزرگسالان در معرض ابتلا به آنفلوانزای خوکی هستند

نتایج تحقیقات مشترک دانشمندان آمریکایی و انگلیسی نشان می‌دهد کودکان دوبرابر بزرگسالان در معرض ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان امپریال کالج لندن و یک تیم از دانشمندان آمریکایی با مشاهده نحوه گسترش ویروس این بیماری در خانواده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند. در این تحقیق 800 نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشمندانی که روی این موضوع کار کرده‌اند، می‌گویند این فرضیه که کودکان عامل اصلی انتشار ویروس آنفلوانزای خوکی هستند، از پایه غلط است؛ چون نقش آنها در انتشار این بیماری دقیقا همانند نقش بزرگسالان است.

با این حال در این تحقیق این گفته که کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند، مورد تایید قرار گرفته است. یکی از دلایل این امر اجتماع کودکان در محیط‌های مختلف و وجود کودکانی است که به ویروس آلوده شده‌اند ولی هنوز نشانه‌های آن را بروز نداده‌اند.

در این تحقیق همچنین به میزان زمان انتقال عفونت‌ها از یک نفر به شخص دیگر هم توجه شده است. به گفته دانشمندان، در یک خانواده از وقتی که یک نفر به بیماری آلوده می‌شود و نفر بعدی نشانه‌های ابتلا به ویروس را نشان می‌دهد، ‌به‌صورت میانگین 6/2روز طول می‌کشد.

کد خبر 98489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز